Hvad kan mindfulness gøre for dig?

1. december 2020 - Blog

Mindfulness er en øjeblikkelig bevidsthed om tanker, følelser og fornemmelser. Ideen er at lade tanker, følelser og fornemmelser komme og gå uden at tænke over dem eller behovet for at gøre noget med dem. 

Det indebærer en mild accept af det, der kommer ind i din bevidsthed i øjeblikket. Det handler ikke så meget om at nå et slutmål, men om at udforske din oplevelse og udvide din bevidsthed om din egen indre verden. Altså de ting, der driver dig, motiverer dig, kommer i vejen for dig, og dem, der holder dig fast. Jo mere du praktiserer mindfulness, jo mere vil du forstå, hvordan dine tanker, følelser eller fornemmelser påvirker hinanden såvel som dit humør og den måde, som du reagerer på verden på.

Hvad kan mindfulness gøre for dig?

Forskning har vist, at mindfulness kan ændre kroppens og hjernens fysiologi på måder, der styrker, heler og beskytter dig og din krop. Der er så mange fordele, der stammer fra mindfulness, som alt sammen er bevist gennem forskning. Her er nogle af dem:

Sænker stress

Mindfulness sænker de fysiologiske markører for stress og forbedrer hjernens evne til at håndtere stress. Mindfulness gør dette ved at øge forbindelsen i det område af hjernen, der er vigtigt for opmærksomhed og udøvende kontrol.

Gendanner følelsesmæssig balance

Følelsesmæssige situationer kan slå enhver ud af balance. Skaden kommer i intensiteten eller varigheden af ​​dette. Mindfulness kan hjælpe med at  forbedre genoprettelsen fra følelsesmæssige situationer ved at holde din følelsesmæssige hjerne i skak.

Øger modstandsdygtighed.

Hvis du blot udøver mindfulness i så lidt som 25 minutter i tre dage i træk, har forskning vist sig at dette kan være med til at øge modstandsdygtigheden over for psykologisk stress.

Reducerer angst

Mindfulness har vist sig at reducere angst signifikant hos unge og voksne med op til 38%. Det gør det ved at øge aktiviteten i den del af hjernen, der behandler kognitiv og følelsesmæssig information, og den del af hjernen, der styrer dine bekymringer.

Sænker aldring

Mindfulness kan bremse progression af aldersrelaterede kognitive lidelser såsom Alzheimers og anden demens. Det har vist sig at øge forbindelserne i de dele af hjernen, der aktiveres, når folk husker fortiden eller tænker på fremtiden. Dvs. jo større forbindelse, jo stærkere er den del af hjernen, og jo bedre fungerer den. To timers mindfulness om ugen kan altså hjælpe den del af hjernen, der er ansvarlig for følelser, læring og hukommelse.

Hvis du er blevet mere nysgerrig på mindfulness, kan du udøve Mindfulness online lige her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *